Opas 2x2 Rubikin kuution ratkaisemiseen
Opi ratkaisemaan 2x2 Rubikin kuutio tämän yksinkertaisen aloittelijan oppaan avulla, joka näyttää sinulle vaihe vaiheelta, kuinka ratkaista 2x2 minikuutio.

Opi ratkaisemaan 2x2 Rubikin kuutio
Oletko valmis hallitsemaan 2x2 Rubikin kuution? Tämän yksinkertaisen ja vaiheittaisen oppaan avulla opit nopeasti ratkaisemaan kuution. Näytämme sinulle helpon menetelmän, joka sopii täydellisesti aloittelijoille!
2x2 Rubikin kuution (tai "Pocket Cube") ratkaiseminen on hieman helpompaa kuin tavallisen 3x3 Rubikin kuution, koska siinä on vähemmän paloja, mutta menetelmä muistuttaa silti isompaa kuutiota.
Aloita!
Ratkaistaksesi kuution, sinun täytyy oppia joitakin algoritmeja, jotka ohjaavat sinua prosessin läpi. Algoritmit ovat kuin reseptejä, joissa jokainen kirjain edustaa tiettyä liikettä, joka sinun täytyy suorittaa kuutiolla. Kun opit nämä liikkeet, se tuntuu kuin muistaisit pienen tanssin!
Alla on lyhyt yleiskatsaus englanninkielisistä termeistä, joita käytämme kuvaamaan liikkeitä.
Liikkeiden merkinnät
![]() R = Oikea puoli myötäpäivään |
![]() R' = Oikea puoli vastapäivään |
![]() L = Vasen puoli myötäpäivään |
![]() L' = Vasen puoli vastapäivään |
![]() U = Yläpuoli myötäpäivään |
![]() U' = Yläpuoli vastapäivään |
![]() F = Etupuoli myötäpäivään |
![]() F' = Etupuoli vastapäivään |
![]() D = Alapuoli myötäpäivään |
![]() D' = Alapuoli vastapäivään |
![]() B = Takapuoli myötäpäivään |
![]() B' = Takapuoli vastapäivään |
Jos liikettä täytyy suorittaa kahdesti, lisää "2" kirjaimen jälkeen, esim. F2.
Vaihe 1: Ensimmäisen kerroksen ratkaiseminen
Aloitamme ratkaisemalla valkoisen puolen.
.png)
Etsi valkoinen/punainen/sininen kulma kuutiostasi. Kun sinulla on se oikeassa asennossa (katso kuva oikealla), voit jatkaa.
.png)
Etsi seuraavaksi seuraava kulma: valkoinen/oranssi/sininen. Ensin sinun täytyy sijoittaa se sen paikan alle, missä sen pitäisi olla, kuten kuvassa on esitetty.
.png)
Seuraavaksi sinun täytyy tehdä R' D' R (hissi) saadaksesi kulman ylös ylimpään kerrokseen.
![]() |
![]() |
![]() |
Jos se ei sovi suoraan, käytä algoritmia R' D' R D kiertääksesi sen oikein (toista, kunnes valkoinen väri on ylöspäin).
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Toista tämä prosessi kahdelle jäljellä olevalle kulmalle: valkoinen/oranssi/vihreä ja valkoinen/vihreä/punainen.
Jos valkoinen ei ole ylöspäin, kun kulma on paikallaan, käytä uudelleen R' D' R D.
Kun kaikki neljä valkoista kulmaa ovat paikallaan, olet nyt ratkaissut ensimmäisen kerroksen.
Vaihe 2: Viimeisen kerroksen kulmien sijoittaminen
Käännä kuutiosi niin, että valkoinen puoli on alaspäin. Nyt meidän täytyy sijoittaa jäljellä olevat kulmat oikeisiin paikkoihinsa.
1: Etsi kulma, jossa kaikki kolme väriä sopivat yhteen viereisten sivujen kanssa.
Katso alla olevista kuvista oikea ja väärä kulma.
![]() Se voi näyttää kuvan mukaiselta |
![]() Esimerkki väärästä kulmasta |
2: Huomaa, että vain yhden kulman täytyy sopia. Pidä kuutiota niin, että sopiva kulma on edessä/ylhäällä/oikealla.
Käytä tätä algoritmia siirtääksesi kolme muuta kulmaa:
U R U' L' U R' U' L
(Toista, jos kulmat eivät ole siirtyneet oikeaan paikkaan)
Jos et saa toivottua tulosta muutaman yrityksen jälkeen algoritmilla, tarkista, pidätkö kuutiota oikein.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Vaihe 3: Käännä kulmat niin, että keltainen on ylhäällä
Kun kulmat ovat oikeissa paikoissa, meidän täytyy varmistaa, että keltainen puoli on ylöspäin.
Pidä kuutiota niin, että kulma, jonka haluat kääntää, on edessä/ylhäällä/oikealla. Katso esimerkki kuvasta.
.png)
Käytä seuraavaa algoritmia: R' D' R D Toista, kunnes keltainen on ylhäällä.2: Käännä yläkerros (U), niin että seuraava kulma on samassa asennossa, ja toista algoritmi, kunnes kaikilla neljällä kulmalla on keltainen ylhäällä. Jos kaikki kulmat ovat keltaisia ylhäällä ja kaikki sivut sopivat yhteen, olet nyt ratkaissut 2x2 kuutiosi!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fantastinen!
Olet nyt ratkaissut 2x2 Rubikin kuutiosi! Harjoittele muutaman kerran, ja pian voit tehdä vaikutuksen ystäviisi sillä, kuinka nopeasti voit ratkaista sen.